Belco.io review en gebruikerservaring

Aan CRM pakketten geen gebrek in deze wereld. Echter voor e-commerce specifieke pakketten en webwinkels is de spoeling al wat dunner. Op internationaal niveau blijven er dan natuurlijk best nog wel genoeg spelers over. Maar als Nederlandse speler is het wel prettig als er over behoeften is nagedacht die alleen wij en onze Belgische zuiderburen hebben.

Al zijn het  bijvoorbeeld maar je Bol.com klant berichten, die ga je bij Zendesk echt niet in je inbox terugvinden. In deze uitgebreide review vertel ik je mijn eigen ervaren met Belco en leg ik je uit waarom ik er zelf voor gekozen heb.

De voor -en nadelen van Belco klantenservice software

Veel communicatie manieren
Met Belco kan je bellen, chatten, e-mailen, appen, telegrammen, fb messengen, bol.com klant vragen beantwoorden op één plek.

Overzicht en tijdsbesparing
Bij Belco chat of e-mail je in één vloeiend gesprek door vanachter je pc alsof je aan het appen bent. Zowel de orders vanuit je webshop als wel gesprekshistorie is allemaal zichtbaar in één conversatie.

De klantenservice van Belco zelf
In onze ervaring is de support buitengewoon snel met antwoorden en heel vriendelijk.

Bellen op wifi kan beter
In de overgang van Wifi naar 4G en vise versa kunnen nog wel eens verbinding problemen optreden als je via de app belt. Wij gebruiken permanent de functie doorschakelen naar mobiel om dit probleem te omzeilen
.

Kosten Whatsapp aan de hoge kant
Niet direct aan Belco zelf te wijten omdat dit met licentiekosten te maken heeft. Maar voor Whatsapp moet je wel € 50 ex BTW per maand extra betalen en dit is aan de hoge kant.

Zoeken bij lange gesprekshistorie
Als de gesprekken wat langer duren met een klant (bijvoorbeeld bij een offerte) dan is hiervoor een zoekfunctie. Maar éénmaal gevonden is het openen hiervan werkt niet altijd makkelijk.

Is Belco voor mij geschikt?

We raden Belco aan:

Voor webshop houders wie zijn of haar klanten veel communicatie opties wil bieden zonder daarmee heel veel tijd kwijt te willen zijn.

We raden Belco niet aan:

- Voor beginnende webshop aanbieders met een klein budget.

- Als je ook CRM functionaliteit nodig hebt.

Je kunt Belco gebruiken vanaf € 55 ex BTW per maand en vrijblijvend 14 dagen testen of het wat voor je is.

Klik naar onderwerp
    Add a header to begin generating the table of contents

    Is Belco makkelijk te installeren?

    Belco.io installeren woocommerce

    In mijn geval gebruik ik Belco voor Woocommerce en is de plugin eenvoudig terug te vinden wanneer je in WordPress zoekt bij Plugins toevoegen.

    Na activatie van de plugin Vervolgens dien je nog even je shop id en je secret API key in te vullen (welke je vindt in je belco account bij Settings > Api keys)

    In principe werkt het programma nu al dus.

    Wil alles uit de functies halen (en wie wil dat niet met een programma vanaf € 55 ex BTW per maand), dan kan je die vervolgens één voor één ook koppelen.

    Draai je reeds langer met een webwinkel dan kan je bestaand klant data alvast importeren door je connectie met Woocommerce, Lightspeed of Magento te koppelen. (Dit is dus niet hetzelfde als de installatie van het systeem als zodanig hier boven omschreven).
    Door deze koppeling te leggen zie je dus bijvoorbeeld wat de klant eerder heeft bestelt als je een conversatie opent.

    Daarna kun je nog een stapje verder gaan door je fulfilment software Sherpa of Picqer te koppelen of bijvoorbeeld Slack.

    Al met al verliep de installatie soepel en zijn de gidsen handig opgesteld omdat ze met tekst, afbeeldingen en voortgang stappen werken.

     

    Gebruikerservaring van Belco in de dagelijkse praktijk

    Belco.io overzicht

    Soms vraag je achteraf: waarom was ik vooraf terughouden? Want toen ik eenmaal de dagelijkse praktijk van Belco ondervond snapt ik waar de grootste winst zit van een programma als deze.

    Dit bespaarde me direct bakken met tijd. Voorheen chatte ik met tawk.to (gratis), e-mailde ik met outlook, moest ik berichten via facebook messenger sturen, en belde  mijn collega over een klant, en logde ik in de admin van de shop.

    Wat een genot dat alles in één overzichtelijke vergaarbak binnenkomt. En vise versa heerlijk dat je antwoorden er ook weer via dat zelfde kanaal uit gaan.

    De workflow is overzichtelijk en over de indeling van het scherm is goed nagedacht. In de linkerkolom ala e-mail zie je de conversaties, dan in het midden de daadwerkelijke conversatie met een klant, en rechts de gegevens van de klant zoals zijn e-mail adres en zijn eventuele eerdere bestel nummers.

    Waar ik even aan moest wennen was de whatsapp achtige lay out. Dit nodigde uit tot wat kortere berichten zonder paragrafen. Maar je bent daadwerkelijk volledige e-mails aan het sturen en geen whatsapp bericht, dus naar de klant wil je jezelf er wel even aan herinneren dat je er een beetje nette mail van maakt met spaties en paragrafen.

    Het systeem werkt altijd en is lekker vlot in het gebruik. De chat functie zou wel een wat stevig belletje (alarm) kunnen gebruiken. Inmiddels weten we waar we op moeten letten maar in het begin heb ik een aantal live chats gemist doordat het belletje aan kracht mist.

    Naast de enorme tijdsbesparing vind ik het erg prettig dat ik nu een extern geheugen heb. Voorheen vergat ik regelmatig een offerte op te volgen of een klant te bellen wanneer iets binnen was gekomen. Nu komt dat deels door mijn eigen gebrekkige taken management skills, want in outlook kan je taken prima agenderen.

    Maar nu houd ik simpelweg een conversatie open als ik weet dat er opvolging van onze kant is vereist. Klanten in de ''lead'' houden is veel eenvoudiger dan wanneer je in oude mail moet gaan terugzoeken en dan soms ook nog verschillende mails erbij moet pakken.

    Dit heeft ons inmiddels al echt een paar extra bestellingen opgeleverd en dat is echt een pluspunt.

    Het bellen kan zowel via de mobiele app op je telefoon of via een doorschakeling naar je mobiel. Als je op 4G zit werkt het prima maar in de overgang van WIFI naar 4G of andersom heb ik wel wat problemen ervaren. De lijn werd dan voortijdig verbroken of het geluid was niet optimaal.

    Vooralsnog zet ik het systeem dan maar permanent op doorschakelen dan gaat het goed. Uitgaand bellen via de app gaat overigens prima.

    Wat bevalt ons het meest aan Belco?

    Belco.io overzicht voordelen

    Soms vraag je achteraf: waarom was ik vooraf terughouden? Want toen ik eenmaal de dagelijkse praktijk van Belco ondervond snapt ik waar de grootste winst zit van een programma als deze.

    Dit bespaarde me direct bakken met tijd. Voorheen chatte ik met tawk.to (gratis), e-mailde ik met outlook, moest ik berichten via facebook messenger sturen, en belde  mijn collega over een klant, en logde ik in de admin van de shop.

    Wat een genot dat alles in één overzichtelijke vergaarbak binnenkomt. En vise versa heerlijk dat je antwoorden er ook weer via dat zelfde kanaal uit gaan.

    De workflow is overzichtelijk en over de indeling van het scherm is goed nagedacht. In de linkerkolom ala e-mail zie je de conversaties, dan in het midden de daadwerkelijke conversatie met een klant, en rechts de gegevens van de klant zoals zijn e-mail adres en zijn eventuele eerdere bestel nummers.

    Waar ik even aan moest wennen was de whatsapp achtige lay out. Dit nodigde uit tot wat kortere berichten zonder paragrafen. Maar je bent daadwerkelijk volledige e-mails aan het sturen en geen whatsapp bericht, dus naar de klant wil je jezelf er wel even aan herinneren dat je er een beetje nette mail van maakt met spaties en paragrafen.

    Het systeem werkt altijd en is lekker vlot in het gebruik. De chat functie zou wel een wat stevig belletje (alarm) kunnen gebruiken. Inmiddels weten we waar we op moeten letten maar in het begin heb ik een aantal live chats gemist doordat het belletje aan kracht mist.

    Naast de enorme tijdsbesparing vind ik het erg prettig dat ik nu een extern geheugen heb. Voorheen vergat ik regelmatig een offerte op te volgen of een klant te bellen wanneer iets binnen was gekomen. Nu komt dat deels door mijn eigen gebrekkige taken management skills, want in outlook kan je taken prima agenderen.

    Maar nu houd ik simpelweg een conversatie open als ik weet dat er opvolging van onze kant is vereist. Klanten in de ''lead'' houden is veel eenvoudiger dan wanneer je in oude mail moet gaan terugzoeken en dan soms ook nog verschillende mails erbij moet pakken.

    Dit heeft ons inmiddels al echt een paar extra bestellingen opgeleverd en dat is echt een pluspunt.

    Nog een pluspunt is de prijs. Er zijn niet zoveel CRM systemen die zich specifiek op de e-commerce en in het bijzonder op webwinkels richten. Casengo en Robin HQ zijn beide duurder als je hetzelfde aantal gebruikers en functies over elkaar heen schuift. Wel staat daar tegenover dat deze partijen langer op de markt zijn en dus meer tijd hebben gehad om het systeem door te ontwikkelen.

    Eén van de belangrijkste kenmerken van een goed software product is doorontwikkeling. Een team dat stelselmatig verbeteringen doorvoert en zijn oor goed te luisteren legt bij zijn klanten en de ontwikkelingen in de markt. Gelukkig zien we zeer regelmatig updates voorbij komen dus dat zit wel snor.

    Nu is de vanaf prijs € 69 ex BTW per maand (De jaarprijs is goedkoper natuurlijk, maar laten we wel wezen, wie kiest er acuut voor een jaar zich vast te leggen bij een programma wat je niet kent?). En dat is zeker voor een beginnende of doorgroeiende shophouder nog steeds een serieus bedrag. Maar met de tijd die je bespaart had ik het bedrag al vrij snel terugverdient. Want ik heb een hekel aan onnodige terugkerende handelingen en een paar minuutjes per dag besparen is op jaarbasis al snel een paar uurtjes.

    14 dagen vrijblijvend en gratis proberen kan natuurlijk ook altijd, klik daarvoor hier. Je kunt dan een prima beeld vormen of het echt wat voor je is.

    Tot slot en zeker last but not least. De klantenservice van Belco zelf. Stel je levert een klantenservice software product en je eigen klantenservice zou belabberd zijn. Die paradox zou op zich wel humor zijn maar voor mij een reden om snel een deurtje verder te kijken.

    Gelukkig kan ik hands down zeggen dat de service snel en adequaat op vragen reageert. Ook bij verbetersuggesties staat men open voor een (chat} gesprek. Uiteindelijk zijn we klant voor het systeem en de performance daarvan, maar gehoord worden als klant is toch zeker wel zo prettig.

    Wat kan er beter aan Belco?

    Het bellen kan zowel via de mobiele app op je telefoon of via een doorschakeling naar je mobiel. Als je op 4G zit werkt het prima maar in de overgang van WIFI naar 4G of andersom heb ik wel wat problemen ervaren. De lijn werd dan voortijdig verbroken of het geluid was niet optimaal.

    Vooralsnog zet ik het systeem dan maar permanent op doorschakelen dan gaat het goed. Uitgaand bellen via de app gaat overigens prima.

    Een ander punt is wat nog ontbreekt is het ontvangen van berichten via Instagram. De reactie hierover die we op hun site terug lezen is als volgt:

    Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om Instagram te koppelen met Belco. Deze staat op de Wishlist. Zodra dit mogelijk is zullen wij dit delen.

    Maar hopen dat dit snel het geval is want Instagram dat is een logische combinatie met Facebook voor veel ondernemers.

    Last but least kost het maar liefst € 50 ex BTW per maand extra om whatsapp in te zetten als messenger. Echter vermoed ik dat dit met de licentie kosten van Whatsapp te maken heeft, want bij concurrent Casengo komen we hetzelfde additionele bedrag tegen voor de Whatsapp connector.

    Tot slot zou het ook wel fijn zijn om de interface in een andere kleur te kunnen voorzien. Een lichte en een donkere modus bijvoorbeeld. De huissttijl van Belco is geel en ook in het programma zelf is geel, geel en nog eens geel wat de klok staat.

    Samenvatting en eindoordeel

    Of je nu LightspeedHQ, CCV shop, Magento of Woocommerce voor je shop gebruikt, met Belco heb je de meest krachtige klantenservice oplossing in handen die er in Nederland op dit moment is.

    Het programma bespaart ons veel tijd doordat de inkomende communicatie direct gekoppelt wordt aan de data die we van de klant hebben zoals de recente orders.

    De interface is doordacht en slim opgezet en biedt een lekkere whatsapp actige flow.

    Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten aan te wijzen. Zo hebben we soms moeite om e-mails in langere klant gesprekken of meerdere gesprekken met dezelfde klant terug te vinden.

    Maar al met al is Belco een uitstekend product dat in onze ervaring ook zelf zeer goed klantenservice biedt. Vragen worden snel beantwoord en beloofde terugkoppeling of verbetering wordt ook daadwerkelijk uitgevoerd.

    Je kunt Belco gebruiken vanaf € 55 ex BTW per maand en vrijblijvend 14 dagen testen of het wat voor je is.

    Plaats een reactie