Beste e-mail marketing software 2021

E-mailmarketing heeft de reputatie het hoogtste rendement op te leveren van alle marketing kanalen.

Maar waar begin je?

De beste e-mailmarketing programma's, -software en -platforms hebben allemaal verschillende prijs pakketten en functies.

Over het algemeen zijn de meeste oplossingen prima, het hangt dus maar net van je behoeften af wat bij jou bedrijf past. Bij de duurdere aanbieders is de trend om behoudens e-mail marketing complete CRM oplossingen te bieden.

Als je bijvoorbeeld verkoopgedreven bent en je wilt bekommeren om e-mail deliverability en marketingtools, dan is Hubspot een goede keuze.

Als je een blogger bent, zou een op tekst gebaseerde welkomstmailserie van Enormail een goede keuze zijn. Of als je online producten verkoopt, ziet een productgerichte, imagogerichte e-mail er geweldig uit met Mailblue.

In dit overzicht heb ik de beste e-mailmarketingdienstverleners onderzocht en gerangschikt om je te helpen de beste voor je bedrijf uit te kiezen en het meeste geld te besparen.

Als je wilt leren hoe je een blog kunt beginnen en geld kunt verdienen, moet je ook kiezen voor webhosting, die kan je meestal eenvoudig koppelen met e-mail marketing software.

Klik direct naar alinea
    Add a header to begin generating the table of contents

    Beste email marketing programma's

    Op willekeurige volgorde

    Vergelijk functies en prijzen

    E-mail marketing aanbieders

    Enormail

    Beste geprijsde Nederlandse e-mail marketing software aanbieder

    Enormail

    E-mail marketing software land wordt voornamelijk gedomineerd door grote internationale aanbieders (denk aan Mailchimp, Activecampain etc), gelukkig vinden we in Enormail een Oerhollandse partij.

    Het grootste voordeel is dan ook van financiële aard. Een lijst van 10.000 contacten onbeperkt mailings versturen kost je € 50 per maand, daar zou mag je bij Mailchimp een slordige € 100 per maand voor afrekenen.

    Het tweede grote voordeel is dat de klantenservice (hoewel enkel per mail bereikbaar) en alle uitleg in het Nederlands is. De uitleg over de functionaliteiten is soms wat aan de beknopte kant maar wel duidelijk.

    Voor de echte e-mail marketeer (iemand bij wie zijn business model in de basis op e-mail marketing drijft) mist Enormail een aantal features zoals het creëren van klant paden op basis van individuele keuzes van je klant.

    Maar voor 70% van ZZP en MKB Nederland zijn die features overbodige opties. Net als bij een nieuwe auto probeer je in de eerste week alle knopjes uit, en wordt in de praktijk enkel gebruikt wat er echt toe doet.

    En wat er bij e-mail marketing echt toe doet is een autoresponder (serie van e-mails die je klaar kan zetten), opt in formulieren (lead magnets om te zorgen voor inschrijvingen), segmentatie mogelijkheden om verschillende mailings te versturen naar klant groepen binnen je bedrijf en tags om voorkeuren van je klanten te identificeren en hierop acties uit te zetten.

    Tot slot wil je dat een e-mail marketing programma gekoppeld kan worden aan je webwinkel zoals Woocommerce, aan Facebook of GotoWebinar. Of dat er in elk geval een API beschikbaar is waarmee je zelf een koppeling kan maken.

    Enormail is niet de beste e-mail marketing aanbieder op de markt maar als je de prijs afzet tegen de mogelijkheden, en je gewoon in het Nederlands antwoord op je vragen wilt, dan is het de moeite waard het eens te proberen. Dat kan overigens 30 dagen geheel vrijblijvend via onderstaande button.

    Mailblue (officiële Nederlandse partner van ActiveCampain)

    Meest geavanceerde Nederlandse e-mail marketing software programma

    mailblue (activecampain)

    De enige Nederlands e-mail marketing software aanbieder die qua functionaliteiten met de beste ter wereld mee kan is Mailblue. Onder de motorkap is Mailblue namelijk één van de bekendste aanbieders te wereld; jawel ActiveCampaign.

    Wil je in het Nederlands ondersteund worden (niet alleen qua taal maar ook qua tijdzone) en alles uit e-mail marketing halen wat er technisch mogelijk is dan is Mailblue de beste optie.

    Waar Mailblue echt in uitblinkt zijn de schitterende visuele klant paden die je kan maken waardoor je funnel echt tot leven komt. Deze paden worden statistisch onderbouwd waardoor je zeer efficiënt kan A/B testen.

    En omdat Mailblue naast een E-mail marketing programma ook een CRM systeem is kan je contactmanagent met je klant automatiseren.  Dit ziet er in de praktijk ongeveer zo uit:

    Naast e-mail marketing beschikt Mailblue ook over SMS marketing functionaliteiten welke net als de mail naadloos in de funnels verweven kunnen worden.

    Een andere bijzondere optie is dat je jou contacten aan Facebook doelgroepen kunt toevoegen waarmee je gerichte advertenties kunt tonen. Geen handmatige doelgroep imports meer, dit gaat vanzelf.
    Daarnaast kan je bijvoorbeeld Facebook leads rechtstreeks op je mailing campagne aansluiten, een feature waarvoor je bij een partij als Enormail een derde partij in de vorm van Zapier moet inschakelen.

     

    Convertkit

    Beste prijs internationale aanbieder gericht op bloggers en creatieve marketeers.

    convertkit.com

    Met Converkit kan je heel doelgericht segmenteren en automatiseren. Daarnaast kan je in een handomdraai landingspagina's maken die ook buiten je eigen website werken. Als je dus een advertentie of tijdelijke actie hebt hoef je hierdoor niet je eigen website voor het opzetten van een landingspagina in te zetten.

    De standaard e-mail templates zijn alleen met text opmaak, dus gericht op copywriting. Wil je visuele templates in je eigen huisstijl dan is Converkit wellicht niet de beste optie voor je.

    Sterke punten van Convertkit is de flexible manier van taggen van contacten. Het segmenteren van je e-mail werkt hierdoor soepel.

    Je kunt al aan de slag met Convertkit vanaf $ 29 ex BTW per maand.

    Mailchimp

    Gratis mailings versturen bij minder dan 2.000 contacten

    mailchimp

    Mailchimp is wellicht de bekenste e-mail marketing software aanbieder ter wereld. Eén van de redenen daarvoor is dat het programma best veel biedt bij het gratis account. Je mag het gratis account gewoon blijven gebruiken (het is dus geen proefperiode) en je kan het zelfs tot 2.000 contacten gebruiken om een mailing te sturen met een limiet van 10.000 mailingen per maand. Wel heb je dan geen toegang tot de meer gevanceerde functies.

    Om een eerlijke vergelijking te trekken voor de serieuze gebruiker blijkt al snel dat Mailchimp helemaal niet zo goedkoop is als veel mensen in eerste aanleg denken.

    Zoals je hieronder ziet betaal je bij 10.000 contacten al 99 USD per maand:

     

    Maar voor die prijs krijg je wel het één en ander. Want Mailchimp behoort niet alleen tot de bekenste maar ook tot één van de meest betrouwbare aanbieders.

    Als je op zoek bent naar een basisautomatisering (denk aan autoresponder, e-mail voor het verlaten van de winkelwagen, of meerdaagse e-mailsequentie), dan biedt Mailchimp hiervoor alle tools. Als je op zoek bent naar een diepere variatie aan automatiseringen en SMS marketing, zoals regels en workflows, met breedt scale aan triggers en acties die vooral gericht zijn op groei, dan hebben andere aanbieders zoals Mailblue of Aweber meer in huis.

    Hubspot

    Een complete lead machine voor de zakelijke markt

    hubspot

    HubSpot is het meest geïntegreerde marketingpakket op de markt. Het gebruik van hun e-mailmarketingsoftware is een van de eenvoudigste manieren om fantastisch uitziende e-mails te ontwerpen, te optimaliseren en te verzenden. Ze bieden een heleboel aangepaste functies en je kunt kiezen en plannen en upgraden, of je nu een klein bedrijf of een grote onderneming bent.

    Wanneer je een e-mail maakt, gebruik je een van hun kant-en-klare e-mailsjablonen of begint u bij nul. Met deze sjablonen kunt u tekst, afbeeldingen, knoppen, scheidingswanden en allerlei verschillende soorten middelen en lay-outs toevoegen.

    Als je tevreden bent met het ontwerp van jee-mail, kan je een voorbeeld bekijken op basis van verschillende ontvangers, apparaten of e-mailclients zoals Gmail, Apple Mail en Office 365.

    Deze tool is super nuttig. Onderwerpregels, voorvertoning van tekst en de inhoud zelf kunnen er heel anders uitzien op basis van de e-mailclient van de eindgebruiker. Deze previews zorgen ervoor dat je e-mails er geweldig uitzien in elke inbox.

    Je kunt de inhoud ook personaliseren op basis van het apparaat, het lijstsegment en de geografische locatie van een gebruiker. Bovendien kun je je onderwerpregels en content A/B testen om er zeker van te zijn dat je e-mail  klikpercentages maximaliseert.

    Dit volledige marketingplatform omvat e-mailmarketing en al het andere om je marketing- en verkoopinspanningen op elkaar af te stemmen:

    Volledige CRM
    Geautomatiseerde sequenties
    Mobiele optimalisatie
    Persoonlijke kalender om afspraken te plannen
    Gmail-uitbreidingen voor het bijhouden van e-mailverzendingen en het automatiseren van het bereik
    Inkomende e-mail en advertentie-analytica
    Ondersteuning per telefoon en e-mail

    Wat is e-mail marketing?

    Een eenvoudige e-mailmarketingdefinitie is het gebruik van e-mail om producten of diensten te promoten.

    E-mailmarketing een manier om e-mail te gebruiken voor het warm houden en ontwikkelen van relaties met uw e-mailabonnees om uiteindelijk een verkoop te bereiken.

    E-mailmarketing is slechts één vorm van digitale marketing, die ook zaken als zoekmachinemarketing, sociale media, SEO, bloggen, etc. omvat.

    E-mailmarketing is de manier om consumenten of bedrijven direct in hun mailbox te bereiken. Het is vereist e-mail dat een gebruiker zich inschrijft op je e-maillijst om uw berichten te ontvangen.

    Hoe werkt e-mail marketing software?

    E-mailmarketingsoftware (of e-mailmarketing) maakt gebruik van online platforms om bulkmarketing e-mailberichten naar je abonneelijst te sturen. Deze tactiek stelt je in staat om nieuwe klanten te werven, relaties te verbeteren en de loyaliteit van klanten te stimuleren.

    Met e-mailmarketingcampagnes kun je snel en eenvoudig je publiek precies daar bereiken waar het zich bevindt, zonder dat je hoeft te betalen voor dure advertentieruimte op Google of Facebook.

    De beste e-mailmarketingsoftware werkt door gebruik te maken van een aantal van deze essentiële functies:

    1. Automatisering.

    De mogelijkheid om e-mail sequenties te versturen wanneer een gebruiker zich bij je mailinglijst aansluit of een actie uitvoert op je website. Dit kan bijvoorbeeld het doen van een aankoop of bij het verlaten van hun winkelwagen.

    2. Aangepaste e-mailsjablonen.

    Drag-and-drop e-mailcampagnes halen de codeervereisten uit e-mailmarketing zodat je je kunt richten op het toevoegen van inhoud en afbeeldingen aan je e-mails.

    3. Dynamische inhoud.

    Je kunt samenvoegtags in uw e-mails gebruiken om ze aan te passen voor elk lid van uw e-maillijst, door ze dynamisch toe te wijzigen.

    4. Segmentatie van de lijst.

    Hoe langer je zich met uw e-maillijst bezighoudt, hoe meer gegevens je verzamelt, inclusief openstaande tarieven, interesses, aankoopgeschiedenis en meer.

    5. Analysedashboard.

    Snel inzicht hoe vaak je verstuurde e-mail is geopend, doorklikpercentages, aankopen en meer.

    6. Geavanceerde functies.

    Kijk uit naar andere coole functies om toe te voegen aan je campagnes, zoals polls, wedstrijden, coupons en evenementen.

    Wat is het voordeel van e-mail marketing software?

    E-mailmarketing is cruciaal omdat het een van de beste manieren is om een loyale aanhang op te bouwen, inkomsten te genereren en gebruikers in hun eigen omgeving te bereiken - hun inbox.

    Wanneer een gebruiker opteert voor je e-maillijst, heeft hij/zij interesse getoond in je bedrijf en is hij/zij klaar om je berichten te ontvangen. Aangezien 74% van de kopers zich identificeren met mond-tot-mondreclame die hun aankoopbeslissingen beïnvloedt, is e-mail een natuurlijke uitbreiding van die mogelijkheid om informatie te verzamelen en te delen wat voor hen belangrijk is.

    Als je in de verkoop zit, is e-mail bovendien de op twee na meest invloedrijke bron van informatie voor B2B-publiek, na persoonlijke connecties op de werkvloer en aanbevelingen van eindbazen in je sector.

    Door de beste e-mailmarketingsoftware te kiezen, verstuur je op kosteneffectieve wijze berichten op grote schaal, spreek je met warme leads zonder dat er sprake is van een koud e-mailbereik en betaal je geen kosten buiten je maandelijkse abonnement.

    Hier zijn nog enkele voordelen van het gebruik van e-mailmarketingdiensten:

    E-mailmarketing is kosteneffectief en heeft een bewezen rendement op je investering die kan oplopen tot € 40 per gespendeerde  € 1.

    Gebruiksgemak en drag and drop templates ingebouwde e-mailontwerpers maakt het creëren van verbluffende en mobiele-vriendelijke e-mails een fluitje van een cent.

    E-mail is een vorm van multichannel marketing die zorgt voor klantenbinding en merkbekendheid.

    Je bereikt je klanten precies waar ze zijn - hun inbox

    E-mail stelt marketeers in staat om hun publiek te bereiken met relevante, gepersonaliseerde, dynamische berichten - 74% van de online marketeers zegt dat personalisatie de betrokkenheid van de klant vergroot.

    Geautomatiseerde e-mails zoals e-mails over achtergelaten winkelwagentjes, welkomstmails en e-mails na aankoop stellen u in staat om extra inkomsten te genereren met weinig werk of tijd.
    De mogelijkheden voor e-mailmarketing zijn eindeloos en je kunt gemakkelijk te gebruiken tools vinden, of je nu een klein bedrijf of een grote onderneming bent.

    Tips om goed met e-mail marketing software van start te gaan

    E-mailmarketing is niet zo eenvoudig als het schrijven van een bericht en het versturen ervan naar een lijst met contactpersonen. Er zijn een heleboel verschillende e-mailmarketing technieken die je kunt volgen.

    Hier zijn enkele van de beste e-mailmarketing tips om direct succesvol te zijn:

    1. Gebruik geen gekochte e-maillijsten.

    E-mailmarketing is zo effectief omdat mensen zich met je bedrijf willen bezighouden en jou berichten willen ontvangen. Het kopen van e-maillijsten neemt dit vertrouwen weg door mensen hun inbox te spammen met iets wat ze niet willen.

    Door e-mail adressen te kopen loop je ook nog eens de kans op flinke boetes ivm de privacy wet.

    Het succes van je e-mailcampagnes hangt af van de hoeveelheid mensen op je lijst de e-mail openen. Als je met een gekochte lijst werkt, heb je vast en zeker te maken met superlage open rates, spamklachten en kun je zelfs op de zwarte lijst komen te staan.

    Je moet je e-maillijst ook regelmatig opschonen om er zeker van te zijn dat je contactpersonen up-to-date zijn.

    2. Personaliseer de inhoud met Merge Tags.

    Een e-mail met de titel "Beste {voornaam}" is veel persoonlijker dan "Beste abonnee". Elk stukje data dat je verzamelt van je e-mailabonnees moet worden gebruikt om de inhoud die ze ontvangen te personaliseren.

    Een voor- en achternaam zijn de meest populaire merge-tags die een e-mailmarketeer tot zijn beschikking heeft. Bovendien kunt je andere gegevens gebruiken, zoals de bedrijfsnaam, de datum van het vorige bezoek, het aantal geopende e-mails, reeds gekochte producten of informatie uit een enquête.

    Het gebruik van tags in je eerste begroeting is een goede manier om te beginnen met het persoonlijker maken van je e-mail.

    3. Schrijf overtuigende titels.

    Onderwerpregels in e-mails moeten beknopt en overtuigend zijn en een gevoel van urgentie creëren, terwijl ze voldoende informatie bevatten, zodat de gebruiker weet wat hij of zij opent. Klinkt dat verwarrend? Maak je geen zorgen, dat is het niet.

    Titels die over het algemeen goed werken zijn titels die nieuwsgierigheid opwekken. Het woord ''waarom?'' met een vraagteken is een voorbeeld van een woordkeuze die nieuwsgierigheid oproept.

    Het gebruik van cijfers en symbolen, goed doordachte emojis en spannende aanbiedingen en kortingen zullen je open rates nog verder verhogen.

    4. Gebruik een welkoms mail serie voor nieuwe abonnees.

    E-mail automatisering is een krachtig hulpmiddel dat het vaakst wordt gebruikt in een reeks van e-mails die nieuwe abonnees verwelkomen in de lijst. Deze gratis autoresponder e-mails worden automatisch verzonden wanneer nieuwe gebruikers zich aanmelden bij je lijst.

    Je kunt de tijdstippen en data van aflevering van deze e-mails zelf instellen, zodat je abonnees ze krijgen op dag één, dag drie, dag vijf, of zelfs dag tien. De hoeveelheid e-mails kan je zelf bepalen of basis van je bedrijfsdoelstellingen en het karakter van je doelgroep.

    Bijvoorbeeld: een e-commerce website kan een 10% korting op de eerste welkomstmail bieden. Voor e-mails 2 en 3 kunnen ze verder hun merkverhaal doen, om vervolgens een productcatalogus en social media-accounts te laten zien.

    Een welkom e-mailserie is effectief omdat deze op de automatische piloot draait, je lijst activeert mensen om deze uiteindelijk tot loyale klanten te laten doorgroeien.

    5. Opmaak van je e-mails.

    E-mails moeten tussen 500 en 600 pixels breed zijn - breder dan dat en gebruikers moeten mogelijk horizontaal scrollen op hun mobiele apparaten.

    Maak van uw e-mailadres nooit een "no-reply"-mail, zoals noreply@alphadigital.nl. Maak er een naam van die uw abonnees onmiddellijk zullen herkennen.

    Plaats uw hoofd bericht en call to action (CTA) boven de vouw, zodat de meeste van uw gebruikers het meteen zien.

    Houd je e-mailinhoud en -afbeeldingen vast aan drie lettertypen of minder, en zorg ervoor dat het ontwerp overeenkomt met de look en feel van uw merk. Zet ten slotte uw logo bovenaan de e-mail, zodat abonnees je merk op het eerste gezicht herkennen.

    Om de zeer strenge spam policies van outlook en gmail de baas te blijven, is het versturen van platte e-mails zonder enige html opmaak een slimme keuze. Door voldoende regels te maken en belangrijke zinnen vetgedrukt te maken vergroot je de leesbaarheid.

    Veelgestelde vragen over e-mail marketing

    Wat zijn de soorten e-mailmarketing?

    Er zijn drie hoofdtypen van e-mails die je naar je lijst kunt sturen:

    1. Nieuwsbrieven en marketinge-mails. Dit zijn e-mails die eenmalig naar uw lijst worden gestuurd en die actuele inhoud, nieuws en aanbiedingen bevatten.

    2. Verkoop-e-mails. Deze e-mails worden gebruikt in de e-commerce en kunnen zaken zijn als orderbevestigingsmails, ontvangstbewijzen, facturen en verzendingsbevestigingsmails.

    3. Gedrags-e-mails. Dit zijn e-mails die worden getriggerd op basis van de acties van de abonnee, zoals welkomstmails wanneer een gebruiker zich bij je lijst aansluit, upsell/cross-sell e-mails, e-mails met een review na aankoop, e-mails over het opnieuw aangaan van een verbintenis, of e-mails over het aflopen van een gratis proefperiode.

    Kan ik gratis aan E-mailmarketing doen?

    Ja, je kunt gratis e-mailmarketingsoftware krijgen als je een kleine lijst hebt. Mailchimp biedt bijvoorbeeld gratis pakketten  aan als je minder dan 2.000 contacten hebt minder dan 10.000 e-mails per maand hoeft te versturen.

    Er zijn echter andere populaire tools die een betere leverkans hebben, meer unieke ontwerpen bieden en meer automatiseringsfuncties hebben. Je krijgt waar je voor betaalt.

    Hoe begin ik aan e-mailmarketing?

    Om te beginnen met e-mailmarketing moet u deze stappen volgen:

    1. Kies een e-mailserviceprovider uit deze lijst en meld je aan.
    2. Verzamel contactpersonen via opt-in-formulieren om je e-maillijst uit te breiden.
    3. Maak je eerste e-mailsjablonen aan.
    4. Maak uw welkomst mailserie.
    5. Schrijf je e-mails met sterke grammatica en overtuigende inhoud om jelezers te verleiden tot actie.
    6. A/B test je onderwerpregels om de openstaande tarieven te verbeteren.
    7. Controleer je e-mail in de admin van de nieuwsbrief software om er zeker van te zijn dat het er op alle apparaten uitziet.
    8. Plan en stuur je e-mail op het beste moment van de week.
    9. Bekijk je e-mail analyse om je betrokkenheid te verbeteren.

    Wanneer is het beste tijdstip om een e-mail te versturen?

    De timing van de verzending van uw e-mail hangt af van je klantgegevens en je individuele bedrijfstype.

    Bijvoorbeeld: dinsdag en woensdag zijn de meeste mensen aan het werk, en zijn mensen geneigd om je e-mails te openen, te lezen en te klikken op links.

    Ook, 8 uur 's morgens en 16 uur 's middags zijn goede tijden van de dag om e-mailberichten te versturen.

    Hoe optimaliseer ik een e-mailcampagne?

    Om je e-mails te optimaliseren en je betrokkenheid te verbeteren, moet je A/B-tests uitvoeren en analyserapporten bekijken om je cijfers te verbeteren.

    Je moet altijd één variabele tegelijk testen om te begrijpen hoe je gegevens reageren op een verandering. Je kunt bijvoorbeeld een test uitvoeren op het tijdstip van de dag, de onderwerpregels van de e-mail, het klantsegment, de inhoud van de e-mail, de gebruikte beelden en de call-to-action.

    Zodra je een hypothese hebt geformuleerd over wat je moet testen, kun je rapporten bekijken en zien hoe de veranderingen invloed hebben op uw openstaande tarieven, klikpercentages, uitschrijvers en verkoop.

    Mijn laatste aanbevelingen:

    Als je een goede prijs wilt en veel e-mails verstuurd dan is Enormail wat mij betreft een voordelige keuze voor de Nederlandse markt.

    Wil je echt het beste en meest uitgebreide programma met Nederlandstalige support?  Marketeers en bloggers die op zoek zijn gepersonaliseerde e-mails en follow up reeksen, CRM functionaliteit en overzichtelijke die raad ik aan de slag te gaan met Mailblue

    Plaats een reactie